Piano Adventures, lesmethode voor muzikale ontwikkeling

Piano Adventures, lesmethode voor muzikale ontwikkeling

Piano Adventures

Piano Adventures is, naar zeggen, de meest gebruikte lesmethode op belangrijke muziekscholen. Dat komt omdat er gekozen is voor een leerlinggerichte benadering waardoor veel aandacht besteed wordt aan vormbesef, creativiteit en expressie. Hiermee wordt de muzikale ontwikkeling van hoofd en hart bevorderd.

Waarom Piano Adventures

Wat deze methode bijzonder maakt is in de eerste  plaats dat de methode vanuit de leerling is gemaakt. Bij voorbeeld het noten lezen. Voor veel docenten is het een ergernis dat leerlingen lang moeite hebben met noten lezen. Dat is natuurlijk ook niet het leukste van piano spelen.

Piano Adventures benadert het noten lezen heel doel gericht met 3 vaardigheden.

  • Het herkennen van de noten
  • Het lezen met behulp van intervallen
  • Het inzicht krijgen in meerdere toonsoorten
piano adventures

Deze manier van noten lezen heeft o.a. als voordeel dat de leerling een bepaalde noot niet associeert met een bepaalde vinger. De leerling leert de relatie tussen een noot en de bij behorende  toets op de piano.

In de eerste 2 niveaus wordt hier gestructureerd aan gewerkt. Bijvoorbeeld: De vingerzetting van de noot van beide handen wordt genoteerd. De leerling bepaalt de notennaam en noteert die op het daarvoor bedoelde lijntje. Daarmee kan de leerling zelf de hand op de toets plaatsen. Tegelijk zal de leerling leren noten lezen via de muzikale lijn: stapjes of een sprongetje omhoog of omlaag.

Als de leerling het noten lezen onder de knie heeft komt niveau 3. Hierin zal gewerkt worden vanuit meerdere toonsoorten, majeur en mineur.

Maar er wordt ook veel aandacht besteed aan de articulatie en de pols.

Pianistiek

Leuke en fantasierijke liedteksten is kenmerkend voor de auteurs, Nancy en Randall Faber . Hiermee wordt al in deel 1 een begin gemaakt. De muziekstukjes bevorderen een vloeiende pianotechniek. Zelfs de eerste stukken  zijn zo gecomponeerd dat leerlingen leren hoe ze hun pols ontspannen en ze hun handen over de volle breedte van het klavier laten gaan. Maar ook de demper wordt direct in deel 1 al gebruikt.

Alle stukken zijn zo goed gecomponeerd dat het leerlingen aanspreekt om te spelen en hun nieuwsgierigheid wordt geprikkeld voor het vervolg.

In het Techniek- & Voordracht boek staan oefeningen die leiden naar expressieve voordracht stukken. De werkwijze nodigt ook de docent uit om zijn/haar eigen verbeeldingskracht en artisticiteit  in de  les te gebruiken.

Aantrekkelijk

Leerlingen houden van grote variëteit in klankkleur en sfeer in de muziek. Het moet voor hen aantrekkelijk zijn. Is het voor een leerling niet aantrekkelijk, dan is hun enthousiasme snel weg en willen ze niet meer verder spelen. Daarom zijn honderden muziekstukken zijn aan leerlingen voorgelegd, bekeken, getoetst en weggegooid of aangepast als dat nodig was.

Het was voor de auteurs, Nancy en Randall Faber van groot belang wat leerlingen van deze methode vonden. Zij moesten het leuk vinden. En dat is gelukt! Vanuit de hele wereld wordt de enorme aantrekkingskracht van deze methode bevestigd door de vele mailtjes en berichten van docenten en leerlingen die de Fabers krijgen.

Begeleiding bij de lesmethode van Piano Adventures

Met CD

De lesmethode is ook met CD verkrijgbaar. Dit is een waardevolle aanvulling voor zowel de les als thuis. De leerling kan de melodie alvast horen, maar kan ook al wennen aan het ritme en snelheid van het stuk.

Voor iPad en iPhone

Met de Piano Adventures Player App krijgen zowel docenten als leerlinge toegang tot veel begeleiding. Daarmee kunnen de leerlingen oefenen met meerdere stijlen en genres, uitproberen van nieuwe muziek en meespelen met de begeleiding.

Deze app is gratis te downloaden. Voor meer informatie klik hier

Meer informatie:

Klik hier om te zoeken in de 123pianomuziek-shop

Klik hier voor meer informatie over deze lesmethode

Of hier voor het youtubekanaal van Piano Adventures